Site Dili : TR | EN
MENU

KURBAN BAYRAMINDA BESLENME

Bayramlar ailenin bir araya geldiği, kalabalık sofraların kurulduğu ve akraba ziyaretlerinin sık yapıldığı günlerdir. Yaklaşan kurban bayramı ile de et ve tatlı tüketimi artmaktadır. Kurban bayramında kilo kontrolü sağlamak isteyenler, kronik hastalıkları olan bireyler ve çocuk ile yaşlılar besin tüketimleri konusunda daha dikkatli olmalıdır. 

Öncelikle unutmamak gerekir ki sıcak yaz günlerinde kesilmiş olan eti doğru koşullarda saklamak gıda zehirlenmelerinin önüne geçmek için oldukça önemlidir. Kurban etinin doğru depolanması için aşağıda bulunan adımlar izlenebilir:

  • Kurban eti hayvan kesildikten hemen sonra soğutucuya konmamalıdır. Mutlaka güneş görmeyen serin bir yerde 3-4 saat bekletilmelidir.

  • Etin dinlenmesi için 24 saat süreyle +4°C derecede soğutucuda tutulması gerekmektedir. Kıyma haline getirilmiş, kuşbaşı yapılmış ya da parça halinde de olsa aynı şekilde saklanmalıdır.

  • Etlerin daha uzun süre saklaması için en uygun ortam -18°C'dir. Bu şekilde maksimum 4-6 ay süreyle saklanabilir.

  • Etler ailelerdeki birey sayısı düşünelerek küçük parçalara ayrılmalı, tek pişirimlik porsiyonlar halinde dondurulmalıdır.

  • Dondurulmuş etler kullanılmadan önce buzdolabında yani +4°C'de 6-8 saat kadar bekletilerek çözdürülmelidir. Etler derin bir kaba konularak buzdolabında çözdürülmeli, çözdürme sırasında etlerin sıvıları dış etkenler ile temasa geçmeyecek şekilde korunmalıdır.

  • Dondurucudan çıkarılarak çözdürülmüş etler mutlaka kullanılmalıdır. Çözdürülmüş etin tamamı veya bir kısmı tekrar dondurulmamalıdır. 

Kurban bayramında yeterli ve dengeli beslenme düzeni için güne mutlaka kahvaltı ile başlanmalı, kahvaltının peynir ve yumurta gibi protein içerikli olmasına, yanında mutlaka posa kaynağı olan esmer ekmek, domates, salatalık vb. sebzeler eklenmelidir. Kahvaltıya kesilmiş olan kurban etinden eklenecekse bireyin ihtiyacına göre protein alımını dengelemek için peynir ve yumurta tüketimi azaltılmalıdır ya da tamamen kaldırılmalıdır.

Gün içerisinde yapılan akraba ziyaretlerinde ise sarma, börek ve şerbetli tatlılarla sık karşılaşacaktır. Sarma ve börek gibi karbonhidrat içeriği yüksek olan besinler yanına ayran/yoğurt gibi protein kaynağı ekleyerek porsiyon kontrolü ile bir öğle yemeğine dönüştürülebilir. Şerbetli tatlılar ise günde 1-2 adeti geçmeyecek şekilde sınırlandığında bayram süresince kilo kontrolü kolaylaşacaktır. Gün içerisinde şekerli ve asitli içecekler yerine su, şekersiz çay, kahve, sade veya maden suyu gibi içecekler tercih edilmelidir. 

Akşam öğünlerinde ise; kurban bayramı olmasından dolayı sıklıkla et tercih edilecektir. Et için doğru pişirme yöntemi olarak kömür ile et arasında en az 30 cm olacak şekilde mangal, haşlama yada ağır ateşte pişirme tercih edilebilir.Hem etin içerisinde bulunan demir gibi bazı vitaminlerin emiliminin artması hem de besin çeşitliliğinin sağlanması için etin yanına mutlaka sebze yemeği ya da yeşillik içeren bir salata eklenmelidir.

Ezgi YAŞAR
Diyetisyen